Synttärimatkan päivä 12, Nusa Lembongan: Snorklausta, hyvää ruokaa ja leffa tähtitaivaan alla

Me ollaan edetty jo toiseksi viimeiseen postaukseen viime lokakuun reissulta. Vauhti on ollut kohtalaisen hidas, joten nyt on pakko ottaa loppukiri, jotta synttärimatkan postaukset saadaan julki ennen seuraavaa reissua. Sen enemmän lätisemättä, kurkataan miltä lokakuisen synttärimatkan 12. päivä näytti pienellä Nusa Lembonganin saarella Balilla.

Bali, Nusa Lembongan

Matkapäiväkirja 16.10.2014

Herättiin aamulla aikaisin, sillä tiedossa oli aikainen snorklausreissu ennen kuuminta keskipäivää. Jee! Pakkasimme snorklauskamat kasseihin, ja lähdimme vaeltamaan lyhyen matkan kohti Mushroom Beachiä, josta snorklausreissukyytimme lähtisi kello 8:00. Koska majapaikastamme TS Hut Lembonganista sai aamupalaa vasta kahdeksasta eteenpäin, menimme syömään aamupalaa erääseen toiseen rannalla olevaan hotelliin. Aamupalalla törmäsimme sattumalta jo kolmannen kerran kahden päivän aikana hollantilaiseen ja ruotsalaiseen mimmiin, joille meidän pitää lähettää reissun jälkeen kuvia Devils Tearistä. Yksi ja sama balilainen keikariukkeli roikkui vieläkin ruotsalaisen tytön mukana, ja se selkeästi ärsytti hollantilaista. Elämä on.

Vedettiin aamupalat siinä nassuun, ja lähdettiin sitten veneemme kyydillä snorklailemaan kahdestaan. Menomatkalla nähtiin ensin Devils Tears mereltä päin, ja sitten näin delfiinejä, joita luulin kyllä ekaksi sukeltajiksi. Hah! Venekuski kuitenkin huusi meille vähän sen jälkeen, että kattokaa, tuossa on delfiinejä, ja sitten kateltiin kun lauma delfiinejä leikki veneen vieressä.

Bali, Nusa LembonganBali, Nusa LembonganBali, Nusa Lembongan

Kun delfiinit katosivat meren syvyyksiin, jatkoimme me matkaa, ja sen jälkeen aallokko alkoi käydä niin kovana, että mua alkoi pelottaa (taas huteran veneen kyydissä..). Oli niin pomppuinen matka, että multa tuli jopa pari paniikkikyyneltä. Mutta niistä ei saa puhua, sillä en oo mikään pelkuri-vässykkä, eiku.. No, selvittiin siitäkin taas hengissä Manta Bay -mestaan, mutta vaikka ihana ja kärsivällinen kuljettajamme etsi isoja rauskuja pitkään ja hartaasti, ei niitä selkeästi ollut tänä aamuna hoodeilla. Paikassa oli paljon muitakin sukeltajia ja snorklaajia kyyditseviä veneitä, ja kaikkien veneiden kuskit vaan pudistivat päätään, kun kuskimme kyseli rauskuista. Ei se kyllä ihan hirveästi harmittanut, sillä nähtiin rauskuja kuitenkin jo Malediiveilla häämatkalla, ja toiseksi vesikameramme oli mennyt jo aiemmin matkalla rikki, joten rauskuista ei olisi kuvia kuitenkaan saatu otettua. Ja niinhän se on, että pics or it didn’t happen. Heh! Uusi vesikamera olisi muuten hankintalistalla, kellään suositella hyvää kameraa..?

Manta-mestalta jatkettiin Crystal Bay -nimiselle alueelle, jossa oli kyllä huikean hienot korallit! Kaloja oli sata miljoonaa ja kauniin värisiä isoja koralleja vaikka muille jakaa. Vesi vaan oli aika kylmää, joka oli vähän inhottavaa, sillä mun kurkku oli jostain syystä vähän pipi. Crystal Bayltä matka jatkui vielä Gabat Baylle (tai joku vähän vastaava), jossa oli myös kivat kalat ja melkein mahaan asti osuvat korallit.

Tuntien snorklailun jälkeen lähdimme paluumatkalle, jonka aikana meri oli ihanan tyyni, joten mäkin sain hengittää rauhassa ilman paniikkia. Rantautumisen jälkeen suuntasimme suoraan hotellin altaalle, jossa lojuimme aina myöhäiseen lounaaseen asti. Söimme yhdessä hotellimme kanssa samalla kadulle olevassa raflassa, ja sitten ryntäsimme takaisin altaalle rentoutumaan. Altaalta ei sitten lähdetty mihinkään, ennen kuin piti lähteä syömään illallista.

Suuntasimme illalliselle taas kivaan ja tunnelmalliseen Bali Hai -ravintolaan, joka on ehkä pähein paikka koko Nusa Lembonganilla. Tilattiin alkuun drinksut, ja sitten oli safkan vuoro. Otettiin tällä kertaa paikan kehutut pizzat, jotka olivatkin oikein maittavia. Mun veggie- ja Herra Longfieldin tandoorikanapizza maistuivat suolanhimoisille turisteille enemmän kuin hyvin. Jälkkäriksi otettiin vielä suklaatortut, hedelmäviipaleita ja kahvit. UGH!

Bali, Nusa LembonganBali, Nusa LembonganBali, Nusa Lembongan

Reippaan kahden tunnin illallisen jälkeen matkasimme Hai Tide -hotellin Movies Under the Stars -iltaan, jossa katsottiin leffaa aurinkotuoleissa lököttäen tähtitaivaan alla. Leffateatteri oli kyhätty keskelle hotellin pientä puistoaluetta. Aurinkotuoleille sai tilata pientä purtavaa ja juomaa, me tosin oltiin niin pihejä, että haettiin omat sipsipussit kaupasta. Illan elokuvaksi oli etukäteen mainostettu Avataria, mutta se olikin kadonnut jonnekin mystiseen paikkaan, joten sitten katsottiinkin Nemo. Se sopi kyllä hitsin hyvin loman vikojen päivien teemaan!

Syötiin leffan aikana omat halvat sipsit, juotiin limua ja nautittiin lämpimästä illasta kirkkaan tähtitaivaan alla. Perfect! Herra Longfieldin korvaan tosin tippui vieressä olevista puista kesken kaiken kaksi pienen kookospähkinän näköistä juttua. Herra vain vähän pyyhkäisi korvaansa, kun oudot jutut läsähtivät hänen korvaansa. Voin kertoa, että jos ne mötikät olisivat osuneet muhun, niin olisin kirkunut, huutanut ja ehkä juossut pakoon. Onneksi en siis ollut herran aurinkotuolissa, siinä olisi mennyt kaikkien leffailta pilalle. The End (niin luki myös leffan lopputeksteissä).

Bali, Nusa Lembongan, Finding NemoBali, Nusa Lembongan

Matkan aikana matkapäiväkirjaan kirjoitetut yksitoista ensimmäistä päivää voi lukea seuraavien linkkien takaa.

Synttärimatkan päivä 1, Singapore: Clarke Quay ja ritsa

Synttärimatkan päivä 2, Singapore: Southern Ridges, Pete’s Place ja Singapore Sling

Synttärimatkan päivä 3, Singapore: Infinity Pool, kello viiden tee ja Gardens by the Bay

Synttärimatkan päivä 4: Siirtyminen Ubudin viidakkohotelliin

Synttärimatkan päivä 5, Ubud: Aamukävely, päiväuinti ja ilta La Viewissä

Synttärimatkan päivä 6: Kakkakahvi, Jatiluwih, Batukaru ja Munduk vesiputouksineen

Synttärimatkan päivä 7, Amed: Huikeat näkymät merenpinnan molemmin puolin!

Synttärimatkan päivä 8, Amed: Snorklausta ja maailman paras jälkiruoka

Synttärimatkan päivä 9, Amed: Kalastajien kotiinpaluu, Pura Lempuyang ja Tirtta Gangga

Synttärimatkan päivä 10, Nusa Lembongan: TS Hut Lembongan ja esimakua Devil’s Tearsin tyrskyistä

Synttärimatkan päivä 11, Nusa Lembongan: Devil’s Tears, Mushroom Beach ja skootterilla ajelua