Synttärimatkan päivä 11, Nusa Lembongan: Devil’s Tears, Mushroom Beach ja skootterilla ajelua

Lokakuisen reissun matkapostaukset ovat hieman venähtäneet.. Hups. Mutta nyt ei olisi enää kuin pari päivää jäljellä! Tällä kertaa vietetään rentoa päivää Nusa Lembonganin saarella Balilla.

Tähän väliin on pakko vinkata Matkakuume.net-blogista, jossa Miika ja Gia sekä heidän Bella-tyttärensä kiertävät maailmaa ympäri. Tämä energinen perhe piipahti reissullaan myös Nusa Lembonganilla, kannattaa ehdottomasti lukea heidän kattava postaus Nusa Lembonganista. Mutta nyt kurkataan tarkemmin meidän reissun yhdenteentoista päivään!

nusa lembongan bali devils tearsnusa lembongan bali dream beach

Matkapäiväkirja 15.10.2014

Aamulla herätessä Hulilla oli vielä kiukut päällä, joten TS Hut Lembongan -hotellin ulkoilmaravintolassa syöty aamupala meni Herra Longfieldin yksinpuheluksi. Siitä kiukku kuitenkin lopulta laantui, ja päästiin sovussa lähtemään aamupäivästä kohti tulevan päivän touhuja. Oltiin edellisenä päivänä mietitty, että mentäisiin tänään snorklausretkelle, mutta siirrettiin se seuraavalle päivälle, ja lähdettiin kävelemään Devil’s Tearsille ja sen lähettyvillä olevalla Dream Beachille. Hotellin respa yritti ehdottaa että ottakaa nyt hullut skootteri allenne, mutta ei otettu, vaan jalkaisin tarvottiin menemään. Löydettiinkin lopulta Dream Beach, joka oli pieni hiljainen hiekkaranta. Osattiin suunnistaa myös hienosti Devil’s Tearsille, josta löydettiin kaksi upeaa onkaloa joihin vesi aaltoili, iskeytyi jyrkänteisiin ja imeytyi luoliin, joista se sitten suihkusi valkoisina seininä ja yskäisyinä takaisin ilmoille. Toljotettiin taas hyvä tovi meren mahtavaa voimaa, kunnes lähdettiin tarpomaan takaisin hotellille. Matkalla pysähdyttiin jonnekin vastaan tulleeseen ravintolaan juomaan vähän virvokkeita kuuman aamupäivän helpotukseksi.

nusa lembongan bali devils tears (2) nusa lembongan bali devils tears (3) nusa lembongan bali devils tears (4) nusa lembongan bali devils tears (6) nusa lembongan bali devils tears (5) nusa lembongan bali devils tears (7) nusa lembongan bali devils tears (1)

Hotellille päästyämme nappasimme snorklausvälineet mukaamme, ja menimme hotellimme välittömässä läheisyydessä olevalla Mushroom Beachille. Herra Longfield kävi hakemassa snorklaus- ja venereissuja myyvältä tyypiltä itselleen pelastusliivit, jotta mä saisin olla ilman huolen häivää herran snorklailujen aikana. Herra veti nopeasti liivit niskaan ja meni rantaan snorklaamaan, samalla kun jäin itse rannalle ottamaan aurinkoa.

Snorklaus rannan tuntumassa oli aluksi pettymys, sillä vesi oli tosi matalaa pitkälle rannasta, vähäiset korallit olivat kuolleita ja aallot viskelivät herraa ympäriinsä aika tavalla. Lopulta hän löysi kuitenkin merenpohjaan ruopatun kanjonin, jota reunusti molemmin puolin kauniit ja värikkäät korallit. Herra pyrki etenemään kanjonia pitkin aaltojen pyörteissä. Herra kertoi snorklailuseikkailunsa jälkeen nähneensä ainakin meritähtiä ja isoja kalaparvia siellä sun täällä.

Itse en tällä kertaa lähtenyt aaltojen sekaan snorklailemaan, vaan nautin auringon lämmöstä ja ihansta hiljaisuudesta ja aaltojen rentouttavasta äänestä rannalla. Meidän rantapaikan lähettyvillä ei ollut ketään muita, joten saimme möllöttää ihan omassa rauhassa.

nusa lembongan bali mushroom beach (2) nusa lembongan bali mushroom beach (1) nusa lembongan bali mushroom beach (5) nusa lembongan bali mushroom beach (4) nusa lembongan bali mushroom beach (3)

Herra Longfield lähti vielä uudestaan snorklailemaan jossain välissä, mutta aallot olivat muuttuneet sen verran isoiksi ettei herran matka edennyt enää oikein mihinkään. Omien sanojensa mukaan hän lillui lopulta takaisin rantaan kuin ajopuu. Heh! Otettiin siinä vielä uima- ja vesileikkien jälkeen vähän aurinkoa, kunnes tuli yksinkertaisesti aivan liian kuuma. Ennen lounasta kävimme vielä varaamassa seuraavalle päivälle snorklausretken Manta Pointtiin sekä Crystal Bayhin, joissa voisi tuurilla nähdä isoja rauskuja ja vielä isompia Mola Mola -kaloja.

Lounasta söimme Mushroom beachin yhdessä rantaravintolassa. Ei jaksettu kauheasti miettiä mihin mennään, talsittiin vain hiostavan kuumassa auringossa lähimpään ravintolaan, jossa oli varjoisia paikkoja jäljellä. Herra Longfield tilaisi Beef Rendangin ja minä tonnikalaleivän. Nälkä lähti.

Lounaan jälkeen suunnattiin takaisin hotellille, jossa suunnattiin suoraan uima-altaalle lillumaan. Leikittiin lötköpötköllä ja frisbeellä, välillä levättiin kirjojen ja musiikin parissa aurinkotuoleilla, ja sitten taas takaisin altaaseen vilvoittelemaan. Loma on parasta!

nusa lembongan mushroom beach restaurantabali Nusa Lembongan (7)

Kun aurinko alkoi laskea, päätimme kerätä kaiken rohkeutemme ja vuokrata hotellilta skootterin illaksi käyttöömme. Siellä mitään kypäriä taaskaan ollut, joten pienessä paniikissa hyppäsin herran taakse skootterin selkään ja sitten lähdettiin menemään. Tarkoituksena oli käydä katsomassa Nusa Lembonganin ja sen vieressä sijaitsevan pikkusaaren välinen keltainen riippusilta (paikallinen nähtävyys), ja sitten ajella taas Devil’s Tearsille katsomaan auringonlaskua ja upeita meren tyrskyjä.

Skootterilla ajo kapeilla ja kuoppaisilla teillä väärän puolen liikenteessä oli jännää, erityisesti ilman kypärää satojen muiden skootterien seassa. Pääsimme kuitenkin ehjin nahoin (mitä mä nyt vähän poltin jalkani skootterin johonkin tulikuumaan osaan) keltaiselle riippusillalle. Parkkeerasimme skootterin ja lähdimme jalkaisin ylittämään riippusiltaa.

Riippusilta oli kapea, mutta siitä huolimatta siellä mentiin sulassa sovussa kahteen suuntaan, sekä jalkaisin että skoottereilla. Onneksi jätimme skootterin parkkiin. Taidot eivät olisi kyllä riittäneet tiukkoihin ohituksiin paikallisten kanssa!

nusa lembongan riippusilta (2) nusa lembongan riippusilta (3) nusa lembongan riippusilta (5) nusa lembongan riippusilta_c_matka_.jpg nusa lembongan riippusilta (1)nusa lembongan bali scooter (2) nusa lembongan bali scooter (1)

Riippusillalta matka jatkui skootterilla kohti tuttua Devil’s Tearsiä. Perillä mäkin halusin kokeilla skootterilla ajamista, mutta se ei mennyt kovin hyvin. Ajoin ehkä 50 metriä ennen kuin ajauduin jostain mystisestä syystä puskaan, enkä päässyt sieltä enää pois. Herra Longfield peruutti skootterin puskasta, ja ajoi sen jälkeen kaikki reissun loput skootterimatkat. Hyvä niin.

Devil’s Tearsillä otettiin hyvät paikat parhaan tyrskykohdan ja auringonlaskun edestä. Samoille paikoille alkoi pian tulla muitakin turisteja, ja oli seassa joitakin paikallisiakin. Oli hauska seurata ihmisten valokuvaussessioita tyrskyjen aikana. Me olimme napsineet jo edellisenä päivänä korkeista aalloista paljon kuvia, joten tällä erää saimme suurimmaksi osaksi vain ihailla luonnon voimia ilman kameroita (kyllä me nyt toki muutamia kuvia jouduttiin ottamaan).

nusa lembongan bali devils tears (10) nusa lembongan bali devils tears (9) nusa lembongan bali devils tears (11) nusa lembongan bali devils tears (8)

Auringon laskeuduttua kaivettiin skootteri esiin, ja ajettiin (tai siis herra Longfield ajoi) pienen eksymisen ja kauppareissun jälkeen takaisin hotellille. Käytiin vielä jalkaisin juomassa drinksut Hai-ravintolassa, josta suunnattiin syömään hotellimme vieressä olleeseen Gomeziin. Mahat täysinä oli hyvä painaa pää tyynyyn ja käydä nukkumaan.

nusa lembongan bali devils tears sunset (1) nusa lembongan bali devils tears sunset (2)

Matkan aikana matkapäiväkirjaan kirjoitetut kymmenen ensimmäistä päivää voi lukea seuraavien linkkien takaa.

Synttärimatkan päivä 1, Singapore: Clarke Quay ja ritsa

Synttärimatkan päivä 2, Singapore: Southern Ridges, Pete’s Place ja Singapore Sling

Synttärimatkan päivä 3, Singapore: Infinity Pool, kello viiden tee ja Gardens by the Bay

Synttärimatkan päivä 4: Siirtyminen Ubudin viidakkohotelliin

Synttärimatkan päivä 5, Ubud: Aamukävely, päiväuinti ja ilta La Viewissä

Synttärimatkan päivä 6: Kakkakahvi, Jatiluwih, Batukaru ja Munduk vesiputouksineen

Synttärimatkan päivä 7, Amed: Huikeat näkymät merenpinnan molemmin puolin!

Synttärimatkan päivä 8, Amed: Snorklausta ja maailman paras jälkiruoka

Synttärimatkan päivä 9, Amed: Kalastajien kotiinpaluu, Pura Lempuyang ja Tirtta Gangga

Synttärimatkan päivä 10, Nusa Lembongan: TS Hut Lembongan ja esimakua Devil’s Tearsin tyrskyistä

Suositellut

2 Comment

1. Ihana Bali! Kylläpä tekisi mieli rannalle, vaikka ei kait siitä ole vasta kuin pari viikkoa, kun loikoiltiin muutama päivä Filippiineillä. Lomaa pitäisi olla vähintään joka toinen kuukausi 🙂 Hienoja kuvia!

1. Joku ihana aurinkoloma tekisi kyllä nyt niin kutaa! Varsinkin kun on paahtanut lopputyön parissa kaksi kuukautta.. Mutta ei ihan vielä, kesäkuussa sitten Italiaan, jeee! 🙂 Filippiinit voisi olla aika jees talvella. 😉