Synttärimatkan päivä 10, Nusa Lembongan: TS Hut Lembongan ja esimakua Devil’s Tearsin tyrskyistä

bali Nusa Lembongan (3)bali nusa lembongan devils tears (2)

Matkapäiväkirja 14.10.2014

Tiistaina matka jatkui kohti reissun viimeistä määränpäätä – Nusa Lembongania. Pienellä ja idyllisellä Baliin kuuluvalla Nusa Lembonganin saarella meidän oli määrä rauhoittua loppuloman ajaksi. Starttasimme autokuskin kanssa matkaan Amedin hotelliltamme (Baliku Dive Resort) klo 10:00, suuntanamme Sanurin kaupunki Balin eteläosassa (kyydin hinta oli meidän reissun aikaan 425 000). Sanurista menimme pienen sekoilun jälkeen etukäteen varaamamme botskin (speed boat) kyytiin, joka vei meidät isohkojen aaltojen saattelemana puolessa tunnissa Nusa Lembonganin pikkuiselle saarelle. Hulia pelottaa jostain syystä isot aallot, vaikka se jaksaisi entisenä kilpauimarina uida vaikka koko Balin ympäri. Tälläkin lyhyehköllä matkalla Huli pelkäsi ja tärisi puristaen kättäni botskin pomppiessa aalloissa.

bali Nusa Lembongan (1)bali Nusa Lembongan (15)bali Nusa Lembongan (16)bali Nusa Lembongan (9)bali Nusa Lembongan (10)

Kun olimme päässeet ehjin nahoin perille ja upottamaan varpaamme Nusa Lembonganin pehmeään rantahiekkaan, vei botskifirman auto meidät ilman erillistä maksua hotellille asti. Huli halusi majoittua Nusa Lembonganilla Mushroom bay -nimiselle alueelle/rannalle ihan vain siitä syystä, että kutsun häntä aika usein herkkusieneksi, niinku kaikki normaalit ihmiset tekee. Olimme varanneet hotellin jälleen etukäteen, ja tällä kertaa majoituimme TS Hut Lembongan -nimiseen hotelliin, josta oli muutaman sadan metrin matka rannalle. Saimme nopeasti oman olkikattoisen mökkimme, ja se oli tosi kiva! Siinä oli kyllä ulkovessa ja ulkosuihku, ja katossa ym. oli isohkoja koloja, joista ötökät varmasti tykkää kuljeskella. Yöstä tulisi jälleen jännä!

Saatuamme kamat bungalowimme sisään, vaihdoimme uikkarit päälle ja menimme rentoutumaan pitkän päivän päätteeksi hotellin uima-allasalueelle. En tosin ole ihan varma, voiko TS Hut Lembongania kutsua hotelliksi, sillä majoituspaikka piti sisällään alle 10 bungalowia, pienen uima-allasalueen ja ulkoilmaravintolan.

bali Nusa Lembongan (6) bali Nusa Lembongan (11) bali Nusa Lembongan (8) bali Nusa Lembongan (7) bali Nusa Lembongan (2)

Kun päivän pölyt oli saatu iholta pois, ja olimme hetken möllöttäneet aurinkotuoleissa, lähdimme kävelemään kohti auringonlaskua. Bongasimme upean rannikon hieman ennen kuuluisaa Devil’s Tears -näköalapaikkaa, ja jäimme ihmettelemään siihen ihan kahdestaan huikeaa valtameren voimaa. Aallot yltyivät välillä valtaviksi, ja tunsimme itsemme siinä aaltojen vieressä hyvin pieniksi! Huikeaa. Auringonlaskua emme jääneet kuitenkaan katsomaan ihan loppuun asti, sillä taivaalla oli pilviä, ja toiseksi pimenevä ilta ja täysin mystinen kotimatka hotellille päin jännitti sen verran, että lähdimme vielä valoisassa ajassa kävelemään takaisin hotellia kohti.

bali nusa lembongan devils tears (3) bali nusa lembongan devils tears (1) bali nusa lembongan devils tears (7) bali nusa lembongan devils tears (5) bali nusa lembongan devils tears (6) bali nusa lembongan devils tears (4)

Löysimme lopulta takaisin tutulle Mushroom Beachille, jonka vieressä olevaan suhteellisen hulppeaan Hai-nimiseen ravintolaan menimme syömään illallista. Paikka oli vilkas ja vaikutti kivalta, onneksi myös ruoka ja juoma olivat hyviä. Sangria maistui ihanalta kuumassa illassa, ja kasvis-spaghetti feta-juuston kera suli Hulin suuhun. Minä söin jotain paikallista riisi-munakasjuttua, sekin oli hyvää ja kivan tulista. Syömisen päätteeksi tuli kuitenkin jotain kiukkua, ja hotellille käveli kaksi hiljaista turistia. Yöllä ulvoivat koirat sekä lähialueella bilettävät ihmiset, korviin piti joskus yhden aikaan yöllä laittaa korvatulpat.

Aamulla asiat olivat jo paljon paremmin! Matka jatkuu, vielä muutama päivä jäljellä!

bali Nusa Lembongan_c_matka_.jpg bali Nusa Lembongan (5) bali Nusa Lembongan (14)

Matkan aikana matkapäiväkirjaan kirjoitetut yhdeksän ensimmäistä päivää voi lukea seuraavien linkkien takaa.

Synttärimatkan päivä 1, Singapore: Clarke Quay ja ritsa

Synttärimatkan päivä 2, Singapore: Southern Ridges, Pete’s Place ja Singapore Sling

Synttärimatkan päivä 3, Singapore: Infinity Pool, kello viiden tee ja Gardens by the Bay

Synttärimatkan päivä 4: Siirtyminen Ubudin viidakkohotelliin

Synttärimatkan päivä 5, Ubud: Aamukävely, päiväuinti ja ilta La Viewissä

Synttärimatkan päivä 6: Kakkakahvi, Jatiluwih, Batukaru ja Munduk vesiputouksineen

Synttärimatkan päivä 7, Amed: Huikeat näkymät merenpinnan molemmin puolin!

Synttärimatkan päivä 8, Amed: Snorklausta ja maailman paras jälkiruoka

Synttärimatkan päivä 9, Amed: Kalastajien kotiinpaluu, Pura Lempuyang ja Tirtta Gangga