Synttärimatkan päivä 8, Amed: Snorklausta ja maailman paras jälkiruoka

amed bali (5) amed bali (9)

Matkapäiväkirja 12.10.2014

Herättyämme saimme heti ihailla upeita maisemia merelle suoraan sängystä. Kannatti jättää huoneen lasiseinän verhot edellisenä iltana ylös. Voi hitsi miten suurenmoiselta seitsemän aikaan aamulla kotiinpalaavat pikkuiset kalastaja-alukset auringonnousussa näyttivätkään! Toivottavasti heillä oli mukanaan kunnon saaliit.

Vedimme siinä maisemien ihailujen lomassa kledjut päällemme ja lähdimme aamupalalle, joka oli tosi hyvä – erityisesti tilaamani kanelileipä (cinnamon bread). Kanelileipiä tehtiin muuten kotiinpalattuamme, ja reseptinkin näihin helppoihin aamupalaleipiin olen saanut blogiin postattua jo aiemmin.

amed bali (7) amed bali2_c_matka_.jpgCinnamon toast (1)

Aamupalan jälkeen hyppäsimme hotellin henkilökunnan ohjastamien skoottereiden kyytiin (ilman kypäriä, koska ”no police, why helmets…”), ja lähdimme nostamaan rahaa ja ostamaan snorklausmaskeja. Omat maskit olivat menneet viime reissulla rikki (kiitos liian täyden matkalaukun), ja koska Baliku Dive Resort -hotellin läheisyydessä ei automaattia tai kauppoja ollut, piti meidän mennä kauppojen ja automaatin luokse. Skootterikyyti oli vähän jännittävä. Istuin itseäni kaksi päätä lyhyemmän naisen takana, ja pidin hänestä kiinni kuin hullu. Herra Longfield viipotti hotellin respamiehen kyydissä meidän edessä, ja näytti vain nauttivan kyydistä.

Minä jäin kahta päätä lyhyemmän naisen kanssa tankkaamaan skootteria kesken matkan (bensa-asema oli hyllyllinen muovipulloja joissa oli bensaa), ja tankkaustuokion jälkeen huristelimme kaasu pohjassa herra Longfieldin skootterin kiinni. Kovassa vauhdissa Amedin kapeita teitä huristessa mahassa tuntui jännitys, mutta samalla fiilis oli ihana. Hiukset hulmusivat tuulessa ja mulla oli ihmeen vapaa olo.

Kun olimme saaneet nostettua rahaa ja ostettua uudet maskit, hyppäsin taas kahta päätä lyhyemmän pikkuisen naisen kyytiin, ja niin me huristeltiin takaisin hotellille. Selvittiin hengissä.

amed bali (10)amed bali (8)

Hurjan aamureissun jälkeen vedimme uikkarit päälle, aurinkorasvat kroppaan ja suuntasimme hotellin respaan, mistä meidät ohjattiin rannalla olevaan kummallisen kapeaan kalastajaveneeseen, jolla lähdimme parin tunnin snorklausreissulle. Ai niin, ennen veneeseen nousua vuokrasimme Herra Longfieldille vielä pelastusliivit, ja vedenalaisen kameran (se maksoi 200 000), koska meidän vesikamera oli mennyt edellisenä päivänä rikki. Höh! Onneksi sentään saatiin hyvät kuvat hylystä (ja onneksi oli matkavakuutus).

Snorklailureissu meni hyvin, vaikka mua pelotti ensin vähän. Vene vähän vuosi, enkä voinut käsittää miten pääsisin vedestä korkeareunaiseen ja kummallisen kapeaan veneeseen takaisin. No, se meni ihan hyvin, taas selvittiin kaikesta hengissä. Uudet snorkkelit toimivat tosi hyvin, vedenalainen maailma näytti upealta ja komeat aallot piiskasivat hienosti kallioseinämiä. Wau! Paluumatkalla jäimme vielä ihmettelemään aivan rannan tuntumassa olevaa hylkyä. Nice!

snorkeling bali amed (2) snorkeling bali amed (3) snorkeling bali amed (6) snorkeling bali amed (7)snorkeling bali amed (15) snorkeling bali amed (8)snorkeling bali amed (1) snorkeling bali amed (14)snorkeling bali amed (17) snorkeling bali amed (18)snorkeling bali amed (19)

Snorklatessa meillä oli päällä maskien ja räpylöiden lisäksi Tommi Diven Rash Guard -paidat. Paidat toimivat treenatessa, lenkkipolulla ja pyörän selässä, mutta myös tosi hyvin snorklatessa tai sukellushommissa. Paita suojaa armottomalta auringonpaisteelta sekä vedessä möllöttäviltä meduusoilta (ja oksilta sekä vesikasvillisuudelta, joita pelkään ehkä eniten). Paita pysyy päällä, eikä se ala nousta rullalle snorklatessa isommissakaan aalloissa. Rash Guard -paita on lisäksi hurjan mukava ihoa vasten. Snorklauspisteiden välimatkoilla paita myös hieman lämmitti veneen kyydissä kovassa tuulessa, vaikka paita olikin litimärkä. Oikein tervetullut lisävaruste snorklaamiseen, iso suositus!

snorkeling bali amed (10) snorkeling bali amed (11) snorkeling bali amed (12) snorkeling bali amed (16) snorkeling bali amed (5) snorkeling bali amed (13)

Ai niin, unohtui vielä yksi juttu! Kun suuntasimme kapeassa kalastusveneessämme kohti snorklauspaikkoja, veneen kapteeni kalasteli samalla muina miehinä, ja ekaa snorklauspaikkaa kohti ajellessamme kapteeni saikin kalan. Se oli iso juttu, moottori sammutettiin heti, ja veneessä apuna ollut kapteenin poika yritti auttaa isäänsä, mutta hänet huudettiin äkäisesti sivuun. Ukkeli tappeli siiman kanssa, poika yritti samalla kääntää venettä siten että kala tulisi kapteenin vierelle, ja lopulta kapteeni nostikin merestä ison barracudan! Ukkeli huusi ”Fish” ja me näytettiin peukkua, ja kun kala oli saatu veneeseen, levisi äkämystyneen kapteenin kasvoille mairea hymy. Kiva ja selkeesti tärkeä juttu kalastajille, ja hauska kokemus meillekin!

Snorklailujen jälkeen köpöteltiin hotellin altaalle, jossa otimme arskaa ja uimaskelimme urakalla. Oli kiva välillä vaan olla ja möllöttää, se kun ei kuulu meidän normaaleihin lomamatkapäiviin. Heh!

bali amed

Illalla tapasimme vielä autokuskin, jonka kanssa suunnittelimme seuraavan päivän retkeilykohteet. Me kerroimme mitä haluaisimme nähdä ja autokuski sitten kertoi omat suosituksensa ja mielipiteensä. Lopulta päästiin yhteisymmärrykseen seuraavan päivän kulusta ja kuluista. Huomenna olisi edessä taas kaikkea kivaa ja paljon uutta nähtävää ja koettavaa!

Illan päätteeksi tilasimme taas hienon huoneemme partsille safkaa, ja ruoka oli jälleen kerran maittavaa. Tilaamani jälkkäri kulki nimellä ”coconut caramel bananas with ice cream”, ja se oli yksi parhaista jälkkäreistä mitä olen missään koskaan syönyt. Toffee-banaaneja on pakko kokeilla jossain välissä myös kotona. Onko kellään mitään ideaa miten toffee-banaaneja voi tehdä kotona? Jotenkin banaanit oli liekitetty, paistettu ym., sillä ne olivat lämpimiä. Päällä oli kasa lämmintä toffeekastiketta, ja annoksen kruunasi taivaallisen tavallinen vaniljajäätelö. Niin iso nam, ettei oo totta!

Ruoan jälkeen oleiltiin loppuilta omassa parvekedivaani-loungessamme. Taas oli takana yksi mukava päivä!

bali amed food (1) bali amed food (2)

Matkan aikana matkapäiväkirjaan kirjoitetut seitsemän ensimmäistä päivää voi lukea seuraavien linkkien takaa.

Synttärimatkan päivä 1, Singapore: Clarke Quay ja ritsa

Synttärimatkan päivä 2, Singapore: Southern Ridges, Pete’s Place ja Singapore Sling

Synttärimatkan päivä 3, Singapore: Infinity Pool, kello viiden tee ja Gardens by the Bay

Synttärimatkan päivä 4: Siirtyminen Ubudin viidakkohotelliin

Synttärimatkan päivä 5, Ubud: Aamukävely, päiväuinti ja ilta La Viewissä

Synttärimatkan päivä 6: Kakkakahvi, Jatiluwih, Batukaru ja Munduk vesiputouksineen

Synttärimatkan päivä 7, Amed: Huikeat näkymät merenpinnan molemmin puolin!