Synttärimatkan päivä 6: Kakkakahvi, Jatiluwih, Batukaru ja Munduk vesiputouksineen

Nyt jatketaan synttärimatkaa, johan tässä tulikin reissupostausten osalta pienehkö tauko. Viides matkapäivä vietettiin Ubudissa, ja siihen kuului ainakin uima-altaalla mötköttelyä sekä illallinen upeissa maisemissa La View -ravintolassa. Nyt matka jatkuu kohti pienen pientä Mundukin kylää Balin pohjoisosassa. Matkalla kohti Mundukia pääsimme ihailemaan mm. järjettömän komeita Jatiluwihin riisiterasseja. Matka jatkuu!

bali jatiluwih_c_matka_.jpg

Matkapäiväkirja 10.10.2014

Aamulla sängystä heräsi 30-vuotias Huli. :- ) Oltiin laitettu herätyskello soimaan hyvissä ajoin, mutta nukuttiin vähän pommiin, ja pienellä kiireellä käytiin syömässä aamupala joen varressa, ja vielä pakattiin loput kamoista. Respassa huonetta maksaessamme meidän varakuskimme jo odottikin meitä, joten sitten vaan lähdettiin matkaan. Kuski oli syntyperäinen ubudilainen, ja hän näytti meille kotitalonsa, jonka lähistölle pysähdyttiin ostamaan vettä. Kuski kysyi, kiinnostaisiko meitä batiikki, kahvi ja korut, ja kun vastasimme että batiikki ja kahvi kiinnostaa, vei kuski meidät ensin batiikkimyymälään. Siellä meille innoissaan esitettiin batiikin tekoa, ja Huli osti tuliaisiksi äidilleen jonkun batiikkivaatejutskan.

Batiikkipaikasta kuski vei meidät kahviviljelmälle. Reipas nuori tyttö vei meitä läpi viljelmien, kertoi kahvinviljelystä ja selitti että täällä tehdään myös maailmankuulua sivettikissakahvia, eli kahvia pavuista, jotka ovat matkanneet läpi sivettikissojen ruuansulatuksen. Huli ei kauheasti innostunut nähtyään häkit, joissa sivettikissoja pidettiin, ja pakkohan hänen oli eläinten oloista nuorelle reippaalle tytölle mainita. Tytön ilme oli sellainen, ettei ilmeisesti ihan jokainen turisti ala vänkäämään hänelle pienistä häkeistä ja eläinten oloista.

bali Kopi Luwak (3) bali Kopi Luwak (5) bali Kopi Luwak (6) bali kopi luwak

Meidät vietiin maistelemaan erilaisia kahvi- ja  teelaatuja, ja lisämaksusta otin itselleni myös sitä sivettikissakahvia, olihan sitä nyt kerran maistettava kissanpaskasta tehtyä kahviakin. Huli jätti sen väliin. Sivettikissakahvi oli kyllä todella hyvää, mutta vaikka sitä olisi saanut paikasta verrattain edullisesti, ei kuitenkaan ostettu sitä koska onhan se nyt ihan eläinrääkkäystä pitää kissoja häkissä ja syöttää niille niin paljon kahvipapuja kuin vain alas menee. Ostettiin kyllä muita kahveja, teetä ja mausteita, ennen kuin jatkettiin matkaa kohti riisipeltoja.

bali Kopi Luwak (2)bali Kopi Luwak (4) bali Kopi Luwak (1)

Jatiluwihin riisipeltoalueelle saavuttiin lopulta, ja näkymät löivät meidät molemmat ällikällä – WAU! Sisäänpääsymaksu alueelle oli joitain euroja. Autonkuljettaja vei meidät näköalapaikalle, josta lähti riisipeltorinteitä pitkin meneviä kävelyreittejä. Kamera huusi, kun köpöteltiin pitkin vihreitä pengerrettyjä kasvualtaita. Näkymät olivat huikeita! Herra Longfieldille tuli törkeän kuuma siinä paahteessa, ja hän käveli ilman paitaa ja kävi viskelemässä riisien kasteluvettä päälleen aina kun sellaista löysi. Matkalla näimme myös härkiä ja vuohia, niillä oli aika pienet aitaukset. Tervetuloa Balille Evira!

bali jatiluwih (2) bali jatiluwih (3) bali jatiluwih (5)bali jatiluwih (4)bali jatiluwih (1)

Jatiluwihin riisiterasseihin palataan vielä oman postauksen kera, joten nyt voidaan jatkaa matkaa. Riisipeltojen ihmettelyn jälkeen menimme buffet-lounaalle autonkuljettajan suosittelemaan paikkaan. Oli ihan OK mesta, ruoka oli halpaa, hyvää ja tulista! Mahat täysinä matka jatkui paikoittain ihan käsittämättömän huonokuntoisia, kraatereja täynnä olevia kapeita teitä pitkin kohti Batukarun temppeliä. Siinä pomppiessamme eksyttiinkin jo kerran, mutta löydettiin lopulta perille. Temppeli oli iso, mutta ei siellä juuri mitään kummallista ollut, isoja kaloja oli lammessa ja jotain patsaita ja temppelirakennelmia siellä täällä paljon. Temppeliin oli sisäänpääsymaksu, ja miehillä sekä naisilla tuli olla hame (eli saronki) päällä temppelialueelle astuessa.

bali batukaru (1) bali batukaru (4) bali batukaru (3) bali batukaru (5) bali batukaru (6) bali batukaru (7) bali batukaru (2)

Temppeliltä ajoimme vielä pitkän matkan riisipeltojen ja vuoristojärvien läpi Mundukiin, jonne saavuimme noin 16:00 aikoihin. Viskasimme kamat huoneeseen, josta löysin yllätyksekseni kaksi lahjapakettia synttäreitteni kunniaksi! Jeee! Avasin paketit heti – niistä löytyi kaksi eriväristä huivia. Kiitos Puri Lumbung -hotellille!

Vaihdoimme sitten trekking-vaatteet ylle, ja suuntasimme heti kohti Mundukin vesiputousta, jonne lähti polku kätevästi hotellialueelta. Näimme eräällä paikallisen talon terassilla julman näköisen koiran, ja sanoin että en haluaisi tuon tulevan kadulla meitä vastaan. No, ei mennyt kuin viitisen minuuttia, kun tämä vesseli olikin yhtäkkiä jaloissamme! Pelästyimme ensin, mutta ihan turhaan, karvakaveri oli oikein mukava. Se lähti kulkemaan meidän kanssa kohti vesiputouksia, ja seurasi meitä pitkän matkaa, kunnes pelästyi vastaan tullutta skootteria ja juoksi pois. Ei nähty komeaa kaveria enää sen jälkeen.

bali munduk waterwall (4) bali munduk waterwall (2) bali munduk waterwall (3)

Mundukin vesiputous oli komea näky! Ei se mikään Niagaran putous ollut, mutta siellä me oltiin Herra Longfieldin kanssa ihan kahdestaan keskellä sademetsää, ihailemassa kuulemma normaalia kuivempaa vesiputousta. Kuivaa oli siitä syystä, että sadetta ei Balilla ollut tullut pitkään aikaan, vaikka paikalliset sitä kovasti toivoivat ja normaalisti sadekauden olisi jo pitänyt reissumme aikoihin alkaa.

bali munduk waterwall (5) bali munduk waterwall (7) bali munduk waterwall (6) bali munduk waterwall (8) bali munduk waterwall (9) bali munduk waterwall (1)

Paluumatkalla moikattiin muina miehinä ukkeleita, jotka olivat menomatkalla olleet alastomina joessa itseään pesemässä, ja jotka nyt hengailivat vaatteet päällä mopojensa vieressä. Lisää iltapesulla olevia pippeleitä päästiin näkemään hotellin lähellä sijaitsevassa paikallisten kylässä, jossa pari ukkelia veti alkkarit alas ja alkoi kylpemään kadun varrella olleessa purossa. Puron vesi oli valtavan kirkasta, tulihan se suoraan vesiputouksesta, joten hyvähän siinä varmasti oli itseään pesustella. Tosin tämän jälkeen emme ihmetelleet respan varoitusta siitä, että kraanavettä ei kannattanut juoda (se oli sitä samaa vesiputousvettä missä lähikylän ukkelit näköjään jynssäsivät itsensä puhtaiksi).

bali munduk1

Hotelliin pääsyn jälkeen menimme ihailemaan auringonlaskua hotellialueen Sunset-baariin. Herra Longfield kävi hakemassa meille drinkit ja kyytipojaksi saimme friteerattuja banaaneita. Nam! Nautimme auringonlaskusta, jonka jälkeen vaihdoimme hikiset vaatteet pois, ja kävimme pikasuihkussa. Ja sitten mentiin vielä ravintolaan syömään. Suuntasimme kauniille näköalapaikalle hotellin ravintolaan, jossa söimme pää- ja jälkiruuat. Herra Longfield tilasi jälkkäriksi hassuja vihreitä lettuja, ne oli hyviä.

Illallisen jälkeen tutkittiin vielä hotellin aluetta, ja sitten menimme vaahtokylvyn kautta nukkumaan hyttysverkon suojaamaan sänkyyn. Hotellihuoneen ikkunoissa ja ovissa oli ihan kunnon raot, joten sisään olisi päässyt vaikka minkämoinen lisko. Onneksi ei tullut, yksi hämppis oli vaan mun puolella sänkyä, Herra Longfield tappoi sen. Kiltti bebe. ♥

Aika kiva synttäripäivä!

bali munduk sunset (2) bali munduk sunset (3) bali munduk sunset (4) bali munduk sunset (1) bali munduk sunset (5)

Matkan aikana matkapäiväkirjaan kirjoitetut viisi ensimmäistä päivää voi lukea seuraavien linkkien takaa.

Synttärimatkan päivä 1, Singapore: Clarke Quay ja ritsa

Synttärimatkan päivä 2, Singapore: Southern Ridges, Pete’s Place ja Singapore Sling

Synttärimatkan päivä 3, Singapore: Infinity Pool, kello viiden tee ja Gardens by the Bay

Synttärimatkan päivä 4: Siirtyminen Ubudin viidakkohotelliin

Synttärimatkan päivä 5, Ubud: Aamukävely, päiväuinti ja ilta La Viewissä

Suositellut

2 Comment

1. Olipas kivan kuuloinen päivä. Oon ihan vähän kade (no, siis mielettömän) tästä teidän ihanasta reissusta 🙂

1. Päivä oli kyllä tos kiva, vaikka autossa istuimmekin monen monta tuntia. Kauan mietittiin, että olisimme vuokranneet oman auton, mutta ONNEKSI siitä ideasta luovuttiin. Balilla en ihan heti haluaisi itse nousta auton rattiin.. 🙂