Synttärimatkan päivä 4: Siirtyminen Ubudin viidakkohotelliin

Singaporen överipäivä on takana ja nyt matka jatkuu kohti Balia, jota kiertelimme puolentoista viikon ajan. Jätimme tietoisesti Balin turistirysät väliin, ja suuntasimme tutkimaan saaren muita paikkoja. Ensimmäisenä kohteena oli Ubud, joka on kyllä jo aika turistinen, mutta ei kuitenkaan niin paha kuin Balin eteläosat.

Let’s go to Bali!

ubud (8) ubud (9)

Matkapäiväkirja 8.10.2014

Heräsimme aamulla upean Marina Bay Sands -hotellin hervottoman isosta sängystä. Pakkasimme kimpsut ja kampsut kasaan ja otimme taksin Singaporen lentokentälle. Aamupalaa ei hotellihuoneen hintaan kuulunut, joten päätimme säästää hieman rahaa ja haukata jotain aamupalaa lentokentällä. Heilutin tassua komealle hotellille taksin takaikkunasta toivoen, että pääsen vielä taas jonain päivänä palaamaan Singaporeen. Marina Bay Sandsiin mun ei tarvitse enää päästä, se on nyt nähty ja koettu.

Singaporen kentällä ostimme Herra Longfieldille uudet aurinkolasit (vihdoin!) ja kävimme syömässä nuudelikeittoa, löysiä munia ja leipää. Niin, ja outoa kahvia. Lento Singaporesta Balille meni Air Asialla hienosti, ja pian hikoilimmekin jo Balin lentokentällä. Ennen taksiin hyppäämistä söimme vielä leivät lentokentän kahvilassa, ja sitten mentiin valitsemaan taksikuskia. Herra Longfield vihaa tinkimistä, ja oli hieman näreissään kun huomasi kentän edessä lauman huutavia taksikuskeja, joiden kanssa tulisi sopia hinnasta. Valitsimme lopulta mun ehdotuksesta pulskan taksikuskin, koska pulskathan on aina mukavampia ja rehellisempiä. No tiedä siitä, ainakin pulska taksikuski oli hiljainen, joten saimme olla kohtuullisen pitkän matkan rauhassa taksin takapenkillä.

ubud (2)

Netistä kaivamiemme tietojen perusteella matka Balin kentältä Ubudiin saattaa kestää tunnista kolmeen. Meillä matka kesti reippaan tunnin. Päästyämme ulos Balin isoimmilta teiltä, alkoivat kadut olla kapeita ja meno aika villiä. Talot olivat aivan tien vieressä ja tien varrella kuivattiin mausteita, leikattiin lasten hiuksia, leikittiin eläinten kanssa ja syötettiin kanoja. Tie oli balilaisten ihmisten etupiha. Oli hassua, että asukkaiden ulko-ovet olivat aivan autotiessä kiinni.

ubud (6)

Pääteasemamme Ubudissa oli mystisen upea ja rauhaa huokuva Svarga Loka Resort. Saimme huoneen, ja lähdimme tosi nopsaan kävelemään Ubudiin. Pääkadulla oli valtavasti porukkaa, menoillaan oli suuri seremonia, jonka nimi oli Pargewasi (tms.). Siinä juhlitaan viisautta tai jotain muuta tosi tärkeää. Ihmiset kulki valkoisissa vaatteissaan suuressa kulkueessa, ja kantoivat patsaita ja sateenvarjoja pitkin kaupungin kujia temppeliä kohti, samalla kun toiset soittelivat jotain kellopelejä ja kilkuttimia. Oli aika huikeaa päästä mukaan tämmöiseen seremoniaan, ja vielä aivan sattumalta!

ubud (3) ubud (5) ubud (4)

Ilta laski Ubudiin noin kello 18:30, ja sen jälkeen tuli säkkipimeää. Kävelimme takaisin hotellin läheisyyteen skoottereita vilisevän pikkutien reunaa pitkin, ja köpöttelimme Sri Ratih -nimiseen ravintolaan. Söimme tosi mureaa karjalanpaistin tapaista lihaa ja erilaisia balilaisia ruokia. Nam! Ja ne hinnat.. Mikään ei maksanut oikein mitään. Mä haluan muuttaa Balille! Heh!

Rommi oli paikassa loppu, joten lipitin alkoholittomia Pina Coladoita kaksin kappalein. Ruoan jälkeen tutkimme vielä isoa ja vehreää hotellialuetta, joka risteli sokkeloisena pimeän viidakon ympäröimänä. Portaita oli miljoona, sillä hotellialue sijaitsi joenrinteellä, ja osa hotellin paikoista oli alhaalla joen varrella ja osa läheisen kukkulan päällä. Herra Longfield soitteli vielä ennen nukkumaanmenoa keltaisia xylofonin näköisiä hindujen soittimia, ja sitten kampesimme itsemme hotellihuoneeseen nukkumaan.

Hotellihuoneessa oli vähän pelottavaa, sillä ikkunoissa sekä ovissa oli kamalat raot, ja me pelätään herran kanssa ötököitä aika paljon. Ötökät eivät kuitenkaan yöllä kiusanneet, mutta ulvovat kukot kylläkin! Eikö niiden kukkojen pitäisi kiekua vain aamulla?! Herranjestas.

ubud (1) ubud (7)

Matkan aikana matkapäiväkirjaan kirjoitetut kolme ensimmäistä päivää voi lukea seuraavien linkkien takaa.

Synttärimatkan päivä 1, Singapore: Clarke Quay ja ritsa

Synttärimatkan päivä 2, Singapore: Southern Ridges, Pete’s Place ja Singapore Sling

Synttärimatkan päivä 3, Singapore: Infinity Pool, kello viiden tee ja Gardens by the Bay