Berliini, päivä 1

Kuten blogin Instagramia seuraavat ovat varmasti huomanneet, olin ystäväni kanssa Berliinissä syyskuun lopussa. Matkan tarkoitus oli juhlistaa ystäväni kolmekymppisiä kaupunkiloman merkeissä. Ystäväni pyysi minua aluksi viikoksi reissuun, mutta työtilanne ei antanut mahdollisuutta olla poissa koko viikkoa, erityisesti siitä syystä, että hipsimme herra Longfieldin kanssa vain viikon Berliinistä kotiutumisen jälkeen Aasiaan viettämään minun kolmekymppisiäni pariksi viikoksi.

Mietimme matkakohdetta suhteellisen pitkään, ja lopulta päädyimme Berliiniin. Herra Longfield oli niin kultainen, että lahjoitti meille omia lentopisteitään, joten maksoimme lentolipuista lopulta vain 60 euroa veroja. Ei paha!

Berliini, Berlin

Matkaan lähdimme keskiviikkoaamuna kello kuuden aikaan. Näimme lentokentällä, jossa homma lähti käyntiin halauksella, jonka yhteydessä toivotimme toisillemme hauskaa ja ikimuistoista reissua. Emme päässeet ruinauksista huolimatta herran kultakortilla lentokentän loungeen, joten odottelimme koneen lähtöä lentokentällä sekoillen.

Ensimmäinen pysähdys oli Oslossa, jossa kävelimme oikopäätä syömään aikaista lounasta. Caesarsalaattia mussuttaessa teimme vielä viimeisiä matkasuunnitelmia ja sitten olimme valmiita valloittamaan Berliinin!

Berliiniin saavuimme sopivasti kello kahden aikaan iltapäivällä. Majoituspaikaksi olimme varanneet huikean kivan The Circus Hostellin. Berliinissä järjestettiin samalla viikolla Berliinin maraton, joten varatessamme majoituspaikkaa, saimme huomata, että lähes KAIKKI hotellit oli jo varattu täyteen kyseiselle pitkälle viikonlopulle. Ystäväni kaveri kuitenkin onneksi suositteli meille The Circus Hotellia. Itse hotelli oli tietenkin jo buukattu täyteen, mutta sieltä vinkattiin ystävällisesti saman ketjun hostellia. Varasimme huoneiston noin 100 euron yö-hinnalla, ja olimme väliaikaiseen kotiimme todella tyytyväisiä. Läpitalon huoneisto oli kooltaan varmaan 50 neliötä, ja piti sisällään kaksi parveketta, keittiön ja kaikki mahdolliset ruokailuvälineet. Ei me kyllä niitä käytetty, mutta siellä ne olisivat olleet jos olisimme halunneet kokata jotain itse.

Saimme huoneiston avaimet kolmen aikaan, ja lähdimme liikkeelle heti kun saimme kamat pois käsistämme. Nälkä oli jo kova, joten hyppäsimme metroon ja suuntasimme Alexanderplatzille haukkaamaan jotain opaskirjoissa kehuttua katusafkaa. Pian käsissämme olikin dönerit, jotka söimme hymyissä suin. Ottakaahan mallia Street Gastron äijät, nämä leivät olivat täynnä täytteitä ja leipä oli ihanan rapea!

Berliini, Berlin

Mahat täysinä lähdimme jatkamaan matkaa bussilla kohti eläintarhaa. Bussimatka kesti reippaat puoli tuntia, ja jo tässä vaiheessa tajusimme Berliinin olevan valtavan iso kaupunki. Päästyämme lopulta eläintarhalle, huomasimme, että osa eläintaloista oli mennyt jo kiinni ja koko puisto suljettaisiin vain vajaan kahden tunnin päästä. Olemme molemmat hurjan eläinrakkaita ihmisiä, joten päätimme palata eläintarhaan jonain muuna päivänä, jotta ehtisimme varmasti koluta sen kaikki polut tarkasti läpi.

Berliini, BerlinBerliini, Berlin

Eläintarhan lähellä sijaitsee valokuvamuseo (Museum für Fotografie), jonne päätimme talsia seuraavaksi. No, kävi sitten niin hölmösti, että valokuvamuseo osoittautui isoksi kolmekerroksiseksi näyttelyksi, jota emme kassavirkailijan mukaan ennättäisi käydä kunnolla läpi reippaassa puolessa tunnissa. Jäi sitten sekin keskiviikkona väliin.

Koska museot ja eläintarhat eivät olleet ystäviä tuona iltana, päätimme lähteä talsimaan kuuluisaa Kurfürstendamm-ostoskatua, jonka välittömässä läheisyydessä sijaitsee myös Berliinin kuuluisin ostoskeskus KaDeWe (Kaufhaus des Westens). Aurinko laski, ja Berliinin ylle laskeutui pimeys samalla kun katuvalot valaisivat katuja kauniisti.

Berliini, Berlin, KaDeWe

Shoppailun jälkeen kävelimme tunnetulle Holokaustin muistomerkille, jonka sokkeloissa oli hieman hankala kävellä pimeällä. Muistomerkki on tehty Euroopan murhattujen juutalaisten kunniaksi, ja se koostuu 2711 erikokoisen kivilaatikon suoraviivaisesta ja järjestelmälliseltä näyttävästä labyrintista.

berliini_c_matka_.jpg Berliini, Berlin

Holokaustin muistomerkki on vain muutaman hassun askeleen päässä mahtipontiselta Brandenburgin portilta, joka möllöttää isohkolla aukealla alueella entisen idän ja lännen rajalla Pariser Platzilla. Valtava portti liitettiin vuonna 1961 osaksi Berliinin muuria. Nykyisin se toimii mm. konserttien lavasteena. Kelatkaa miten upealta bändit näyttävät valaistun ja massiivisen portin edessä!

Räpsimme muiden turistien tapaan portista kamalasti kuvia. Sunnuntaina järjestetty Berliinin maraton päättyi portille, siitä juoksi maaliin myös meidän ikioma hymysuu Stubb.

Berliini, Berlin Berliini, Berlin

Illan päätteeksi lähdimme vielä syömään. Olimme etsineet jo ennen matkaa kivoja ravintoloita, ja tehneet muutamaan myös pöytävarauksen Suomesta käsin. Keskiviikkoiltana suuntasimme kuitenkin päättäväisesti ilman pöytävarausta Monsieur Vuong –nimiseen vietnamilaiseen ravintolaan, josta ystäväni oli lukenut netistä.

Ravintolan edessä oli jonoa, mutta päätimme jäädä odottamaan pöytää. Odottaminen ja jonottaminen kannatti, safka oli hirmuisen hyvää! Monsieur Vuongista haluan tehdä vielä myöhemmin ihan oman postauksen, joten ei kerrota paikasta tässä vaiheessa sen enempää.

Berliini, Berlin

Illallisen jälkeen köpöttelimme kaikessa rauhassa takaisin hotellille, jossa ihastelimme näkymiä huoneistomme parvekkeelta. Näissä maisemissa olisi hyvä viettää seuraavat neljä päivää!

Suositellut

4 Replies to “Berliini, päivä 1”

1. Berliini on ihana! Mä asuin viime reissulla tuossa Circus hotellissa ja se oli kyllä tosi nasta! Superhyvä luomuaamupala ja kiva huone. Hyvällä paikallakin se on 🙂
    Malttamattomana jo ootan seuraavia postauksiasi.

1. Hostelli oli kyllä tosi hyvällä paikalla! Ketjun hotelli on risteyksen toisella puolella, sinne voisi mennä seuraavalla kerralla. Meidän huoneisto numero 11 oli valtavan tilava, tosi hyvin toimi kahden kaveruksen kanssa. 🙂 Seuraava postaus on jo ajastettu, tulossa (muistaakseni) ensi viikolla. 😉

2. Berliini on kiva kaupunki ja tosiaan hyvin iso!

Monsieur Wongissa söimme 2013 kesällä. Illallinen kahdelle + viinipullo maksoi vähemmän kujin kaksi lasi shampanjaa Helsingin lentokentällä.

1. Vong on siis muillekin tuttu! No ei ole ihme, niin hyvä ruoka sellaisen hintaan ei pysy varmasti kenenltäkään piilossa! 🙂