Vappupiknik Münchenin Hofgarten-puistossa

Me tupsahdimme vapuksi Saksaan! Meidän on tarkoitus viettää neljä päivää Münchenissä, ja ekaa kertaa meillä ei ole loman suhteen juuri mitään suunnitelmia. Aika hurjaa. Suunnittelemattomaan lomaan on kyllä myös syy – vapaa-aika on tällä hetkellä aika kortilla mm. töiden, koulujuttujen sekä pihahommien vuoksi. Viime viikot olen painanut kouluhommia kovasti, jotta sain muutamat koulutyöt valmiiksi ennen lomaa. Suunnitellut kouluhommat sain lopulta valmiiksi maanantai-iltana, joten aika viime tippaan meni se(kin). Mutta ei tylsistä jutuista sen enenpää, nyt ollaan Münchenissä lomalla!

Loma aloitettiin rennosti parin tunnin piknikillä. Saavuimme hotellille kahdelta, ja päätimme lähteä heti syömään, sillä olimme syöneet päivän aikana vain aamupalat (monikossa sen takia, että söimme ekan aamupalan Helsinki-Vantaalla ja toisen Oslon kentällä). Lähdimme vaeltamaan hotelliltamme kohti Hofgarten-puistoa, jonka olimme bonganneet matkaoppaasta aiemmin. Vaeltelun ohessa yritimme kovasti löytää ruokakauppaa, josta voisimme hakea piknikeväät. Mutta ei sellaista kivaa tullut vastaan. Onneksi ei tullut, sillä matkan varrella herra Longfield huomasi matkaoppaasta, että ihan puiston lähellä on maineikas Dallmayr-herkkupuoti, josta pitäisi saada kaikkea mahdollista hyvää (suolaista ja makeaa) maan ja taivaan väliltä. Sinne siis!

Ja olihan se Dallmayr ihan huikea paikka! Piknikeväiden metsästys kesti tovin, sillä valinnanvaraa oli niin paljon. Lopulta päädyimme ostamaan skumppaa, bisseä (koska Saksassa nyt ollaan), puolikkaan grillatun ankan, vuohenjuustoa, puolikkaan patongin, kirsikkatomaatteja sekä paketillisen serranokinkkua. Piknikeväät pakattiin meille hienosti ihaniin pusseihin sekä rasioihin, joten hymyssä suin talsimme herran kanssa etsimään omaa piknikpaikkaamme Hofgarten-puistosta.

München Hofgarten piknik
Piknikeväskassit

München Hofgarten piknikMünchen Hofgarten piknik

Münchenin Hofgarten (entinen kuninkaallinen puutarha) on alunperin 1600-luvun alussa rakennettu italialaistyylinen puutarha keskellä Münchenin keskustaa. Puutarha (meidän mielestä se oli enemmänkin puisto) tuhoutui toisessa maailmansodassa, mutta se pystytettiin sodan jälkeen uuteen uskoon. Nykyään puistossa hengailevat päivisin sekä paikalliset että turistit ja illansuussa sen valtaavat puput! Pupuista luimme vain opaskirjasta, mutta päivällä siellä kyllä kuuli hurjasti muitakin kieliä kuin saksaa.

Piknikkiä vietettiin upeasti tuoksuvien syreenipensaiden edustalla. Laitoimme musiikin iPhonesta soimaan ja otimme eväät sekä uuden muistipelin esille. Vesi herahti kielelle ja pian kilistimme vapulle sekä yhteiselle reissulle. Ja heti kilistelyn jälkeen kävimme eväisiimme käsiksi. Kaikki maistui herkulliselta, aika kului siivillä ja olo oli ihanan rento. Lomalla on hyvä olla!

München Hofgarten piknikMünchen Hofgarten piknikMünchen Hofgarten piknikMünchen Hofgarten piknikMünchen Hofgarten piknik