Postikortti Torontosta

Hellurei!!

Nyt olisi vähän niin kuin viimeinen mahdollisuus lähettää teille postikortti Torontosta. Matka jatkuu tänään kohti Nykiä ja JFK:n lentokenttää, josta tullaan Saksan kautta kotiin. Kotiin on niin ihana tulla. Eilinen ilta ja tämä aamu meni kodista ja harmaasta karvaisesta kaverista jutellen. Meillä on sitä karvakasaa niin ikävä.. Mietittiin jo etukäteen kuinka innoissaan karvakasa on kun haetaan se kotiin. Lisäksi pohdimme miltä oma sänky tuntuu ja kuinka ihanaa on taas pötköttää sohvalla The Wiren vikaa kautta katsoen.

Jos olisin ollut viisas, en olisi ottanut loppuviikoksi mitään ohjelmaa, sillä reissulla on tullut nukuttua tosi vähän ja loppuviikko olisi ollut järkevää vaan levätä voimia keräten ennen maanantaista töihinpaluuta.. Mutta koska en ole viisas, on mulla tiedossa perjantaina tuparikahvien houstaaminen (ja sitä ennen torstaina tuhoton leipomis- ja ruoanlaittourakka), lauantaina Blogiringin iltamat ja sunnuntaina brunssi ystävän kanssa. Missä välissä mä nukun, puran kassit, pesen pyykit ja ihailen kaikkia reissuostoksia?!?!

Mutta nyt vielä Torontoon!

Toronto

Ajomatka sujui kivasti. Ilma oli tosi aurinkoinen, tiet olivat leveitä ja kaistoja oli monta. Lisäksi meillä oli alla ihan törkeän pähee bemari, jossa oli tehoja ainakin kahden Fordin verran! Koko ajomatkan kohokohta taisi olla ihka elävä ja pörröinen mustakarhu. Me ihan totta nähtiin elävä mustakarhu tien varressa, se oli vaan jonkun kymmenen metrin päässä meistä. Se oli huikeeta!

Karhun lisäksi ajomatkaan mahtui myös toinen upea juttu. Kierrettiin nimittäin Finger Lakesien kautta. Näitä sormijärviä luultiin joskus muinoin Jumalan kädenjäljeksi, vaikka oikeasti ne ovat muodostuneet  jostain vähän luonnollisemmasta syystä. Pysähdyttiin pariinkin eri paikkaan ottamaan kuvia ja videoita, mutta pisin pysähdys tehtiin puistossa Cayuga-järven rannalla Ithacan kansallispuistossa. Siellä paikalliset olivat kalassa, piknikillä sekä koirien kanssa kävelyllä. Upea ruska ja laskeva aurinko toivat puihin kauniit värit ja kameraan tarttuikin täällä kasa kauniita kuvia.

Fingerlakes

Saavuimme Torontoon (aika) myöhään, takana oli 12 tunnin ajomatka stoppeineen päivineen. Jätettiin auto hotellin valet-parkkiin kuin mitkäkin kuuluisuudet. 🙂 Olimme vain niin puhki, ettemme jaksaneet lähteä viemään autoa pidemmälle parkkiin. Seuraavana päivänä pähee bemari kyllä siirrettiin hieman huokeampaan säilöön.

Vietimme Torontossa kaiken kaikkiaan kaksi kokonaista päivää. Ehdimme nähdä tässä ajassa kaikki mitä piti, vaikka ensimmäisenä kokonaisena päivänä sade yllätti meidät iltapäivällä. Kiersimme kaupungin hop on hop off –bussilla saaden samalla pikaopetuksen kaupungin historiasta. Lisäksi kävimme Hockey Hall of Fame –jääkiekkomuseossa, jossa herra Longfield oli aivan innoissaan ottaen omalla kamerallaan kuvia muun muassa Kalle Sahlstedtin sukista sekä kaikesta mahdollisesta Teemu Selänteeseen liittyvästä (katsotaan jos saisitte lukea jossain välissä herran kertomuksen museosta. Yritän vielä houkutella herraa kirjoitushommiin). Jääkiekkomuseon lisäksi kävimme Casa Lomassa, CN Towerissa kahdesti (ekana iltana syömässä sekä toisena iltana näköalatasanteella) sekä Eaton Centerissä ostoksilla, josta mukaan tarttui eräs ihana mekko sekä matkalaukku (kaikki ostokset eivät mahtuneet mukana olleisiin laukkuihin..).

Toronton nähtävyyksien lisäksi ajoimme reippaan­ tunnin ajomatkan Torontosta Niagaran putouksille. Putoukset olivat upeat, muuta ei kai saata edes ajatella. Kurkataan kuitenkin niihin putouksiin sekä ainakin CN Toweriin tarkemmin hieman myöhemmin omien postausten myötä. Näitä matkapostauksia on kyllä luvassa luvattoman paljon, joten koittakaahan kestää!

Hockey Hall of Fame
Casa Loma
Niagaran putoukset

Yövyimme Torontossa Hilton-hotellissa, josta saimme huoneen herran kultakorttien ansiosta 28. kerroksesta. Näkymät olivat huikeat, verhojen takaa paljastui CN Tower, jota kelpasi ihailla jättimäisen sängyn päältä. Lisäksi söimme aamupalan Executive Loungessa 32. kerroksessa (tavishotellivieraat söivät maksullisen aamupalansa 1. kerroksessa, hehehh).Oli kyllä aika upeeta! Tässä samaisessa loungessa tarjoiltiin myös päivisin ruokaa ja juomaa ihan ilmaiseksi (ja samalla sai ihailla näkymiä Toronton yli). Joskus sitä on iloinen kun kotona möllöttää työmatkaileva herra! 🙂

Hilton Toronto
Aamupalalla
CN Tower
Näkymät hotellihuoneesta
Hilton Toronto
Iltanäkymiä loungesta

Toronto nähtiin siis aikamoisella vauhdilla, mutta ehdimme kuin ehdimmekin nähdä kaiken tarvittavan kahden kokonaisen päivän aikana. Tiistaiaamuna alkoi sitten kotimatka. Ja se oli pitkä matka se. Jatkoin tämän postauksen kirjoittamista Frankfurtista lähteneestä koneesta ja olen aivan törkeän väsynyt ja nuutunut. Tiistaina istahdin ratin taakse hotellin pihassa kello 9.35. USA:n rajalla hujahti kaksi tuntia, ja sen jälkeen kaahasin semmoista vauhtia kohti JFK:n lentokenttää ettei ole totta. Emme pitäneet 11 tunnin ajomatkan aikana kuin kaksi 10 minuutin pikapaussia ja saavuimme Check in –luukulle 15 minuuttia ennen sen sulkemista. Huh, että meni tiukoille. Ajoin pimeässä Manhattanin läpi (en nyt sentään ihan sieltä Times Squaren kohdalta) tajuamatta missä olen (jos olisin tajunnut, olisi paniikki varmaan iskenyt ihan toden teolla). Mutta siinä kiireessä ei ehtinyt panikoida. Olin täysin varma, että emme ehdi koneeseen, joten päätin vain ajaa niin kovaa kuin uskallan. Vähän sumussa se meni ja vasta koneessa tajusin mitä tuli tehtyä. Herra oli kuitenkin tuttuun tapaan täysin rauhallinen ja neuvoi vain kaahailevaa vaimoaan ryhmittymään oikeille kaistoille (joka kävi kyllä teho-bemarilla tosi kätevästi!). Koneessa herra kyllä sitten sanoi, että ajoit sitten vähän lujaa! Samalla hän sanoi, ettei olisi uskonut, että ehdimme koneeseen (sitä hän ei uskaltanut vaan sanoa mulle aikaisemmin). Ja taisi se vielä sanoa, että oon aikamoinen kuski. 😉

Mutta siis sen 11 tunnin ajomatkan jälkeen edessä oli lento New Yorkista Frankfurtiin. Ja sen jälkeen istuttiin pari tuntia Frankfurtin SASin loungessa (jälleen hihkun onnea työmatkailevasta herrasta) ja sieltä matka jatkui koneella kohti Helsinkiä. Ja siellä koneessa mä olen siis nyt. Edessä on vielä ajomatka kotiin, mutta se kestää onneksi vaan joku puoli tuntia. Että semmoinen päivä (eiku eikös tässä mennyt melkein pari päivää?).

Fingerlakes

«Vuosi sitten: Hemmotteluaamupala synttärisankarille»
«Kaksi vuotta sitten: HBD Huli! – D&G Medicine Man»

Suositellut

8 Replies to “Postikortti Torontosta”

1. Menipä tiukoille! En jättäisi takaisin ajoa samalle päivälle, kun mitä tahansa voi tapahtua. Riittää kun työmatkoilla saa hermoilla myöhästelevän pomon kanssa. Siinä on meinanut hermo mennä jo monta kertaa kun kentälle on syöksytty viime tingassa.

1. No samaa me täällä jälkiviisaina mietittiin. 🙂 Eli ensi kerralla vähän enemmän aikaa!

2. Mahtavan kuuloinen reissu teillä ollut. Huikeita maisemia!

1. Kiitos Minna! Nyt pitäisi vaan päästä tavalliseen päivärytmiin kiinni.. Huh!

3. Sä taidat kärsiä jet lagista, kun noin paljon väsyttää! Luin wikipediasta, että ”esimerkiksi Suomesta Yhdysvaltoihin matkustettaessa syvän unen osuus lisääntyy alkuyöstä, mutta toisaalta varhainen aamuherääminen on tavallista”. Ja sitten, että ”selvemmin jet lagin oireet tulevat esiin lennettäessä lännestä itään. Tällöin päiväaikainen väsymys on tavallista ja myös yöuni häiriintyy.” Terveyskirjastossa luki: ”…Näin saadaan sopeutumisajaksi esimerkiksi USA:n itärannikolle lentämisen jälkeen (7 aikavyöhykettä) 2–3 vuorokautta. Vastaavasti yli viikon matkan jälkeen sopeutuminen takaisin Suomen aikaan kestää 3–4 vuorokautta.” Eli kyllä se ohi menee, vähän vaan kestää :).

1. On kyllä ollut rytmit sekaisin, vieläkin. Tänään heräsin kellon voimin aikaisin ja aion pysyä pystyssä iltaan saakka. Huomenna pitää olla taas pirteänä töissä!

4. Mahtavia kuvia, ihana reissu ollut teillä! Tervetuloa takaisin kotiin!

Heitin sua haasteella viime yönä kun oli rauhallista töissä.. 😉

1. Kiitos, reissujuttuja ja -kuvia on vielä tulossa reippaasti! Kurkkaan haasteen, kiitos siitä jo etukäteen. 🙂