Český Krumlov, Tsekki

Cesky Krumloviin ihastuimme molemmat ensisilmäyksellä – pieni kylä, jonka keskellä nököttää suuren suuri linna, ei voi jättää ketään kylmäksi.

Český Krumlov

Olimme varanneet hotellin Cesky Krumlovista kahdeksi yöksi. Tarkoituksena oli viettää pienessä kylässä vuosipäiväämme, joka sattuu olemaan myös kihlajaispäivämme. Jos joku ei vielä tiedä, me ollaan sellainen teinipari, sillä olin 15 vee ja herra Longfield 17 vee kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Vietimme tsekkiläisessä kylässä siis 12-vuotispäiväämme. Kihloista oli kulunut 3 vuotta, joten sitäkin oli syytä juhlistaa heinäkuun viimeisenä päivänä.

Saavuimme kylään myöhään illalla, jolloin aurinko oli jo laskenut ihan kokonaan horisontin taakse. Pientä kylää valaisivat enää katuvalot hotellien ja ravintoloiden valokylttien ohella. Hotelliin kirjoittautumisen jälkeen lähdimme viemään vuokra-autoamme parkkialueelle. Cesky Krumlovin keskusta on autotonta aluetta, joten autot pitää jättää hieman keskustan ulkopuolella oleville parkkialueille (matkalaukut sai viedä autolla hotellille, mutta autoa ei saa jättää keskustan alueelle sen pidemmäksi aikaa). Hotellista saimme lapun, jolla pääsimme sisään eräälle parkkialueelle. Parkkeeraaminen maksoi 10 euroa päivä.

Kun olimme saaneet auton parkkiin, lähdimme tallustamaan kohti hotellia. Emme olleet uskoa silmiämme kävellessämme kapeilla mukulakivikaduilla ihastellen suloista ja sympaattista kylää. Turisteja tuli vastaan vain muutamia, ja baareissa ja ravintoloissakin oli kohtuullisen hiljaista. Eräältä kujalta sitten näimme ensi vilauksemme Cesky Krumlovin massiivisesta linnasta. Linna oli valaistu upeasti, ja jäimme molemmat tuijottamaan sitä haltioituneena.

Český Krumlov

Kellon lyödessä puolta yötä raahasimme itsemme väsyneinä hotellihuoneeseemme. Hotellimme oli kyllä enemmänkin majatalo, jossa oli vain 10 huonetta. Me saimme huoneen numeron 10, joka sijaitsi hotellin ylimmässä kerroksessa. Raahattuamme laukut huoneeseemme avasimme ikkunan, josta avautui kaunein näkymä jota olen vähään aikaan nähnyt. Massiivinen linna nökötti suoraan ikkunamme edessä, ja upeasti valaistuna se sai meidät jälleen haukkomaan henkeämme.

Aamulla suuntasimme hotellin aamupalalle, joka tarjoiltiin ihan meidän hotellihuoneen oven takana sijainneessa ruokailutilassa. Tila oli ihanan intiimi ja paikalla oli meidän lisäksi yhdeksän aikaan aamulla vain kaksi mummelia. Rojahdimme hymyssä suin rottinkisiin tuoleihin, ja aloimme hörppiä todella hyvää kahvia sellaisista jättimäisistä keltaisista teemukeista. Olimme hieman pelänneet näin pienen hotellin aamupalatarjontaa, mutta aamupala oli oikein runsas ja saimme vatsamme täyteen. Yritän jaksaa jossain välissä tehdä hotellista ihan oman postauksen, mutta katsotaan miten sen kanssa nyt käy (kirjoitettavaa on reissulta ihan kamalan paljon, enkä millään varmaan jaksa ihan kaikkea suunnittelemiani juttuja raapustaa tänne).

Aamupalan jälkeen otimme suunnaksemme sen upean linnan, jota olimme edellisenä iltana ihailleet suut auki. Herra Longfield on varsinainen linnafani, ja hän onkin työmatkoillaan käynyt katsomassa monia eri linnoja niin Saksassa, Puolassa kuin Skotlannissakin. Silti hän oli sitä mieltä, että Cesky Krumlovin linna oli yksi hienoimmista. Sen kanssa kilpailee upeimman linnan tittelistä vain Puolassa sijaitseva Malborkin linna.

Ja olihan tämä linna mustakin upea! Linnan sisääntuloportin vierellä olevissa vallihaudoissa asustelee kolme karhua, joita tuijotimme valehtelematta parin tunnin ajan. Karhuja on ollut näissä vallihaudoissa aina vuodesta 1707 asti. Karhut varastivat sydämeni täysin, ja olen sitä mieltä, että Cesky Krumlovin linna vie upeimman linnan tittelin mennen tullen!

Český Krumlov

Kun olimme viimein saaneet tarpeeksi karhuista, lähdimme tutustumaan linnaan tarkemmin. Linnan historia ei ole kovin kummoinen, siellä ei ole asunut kunkkuja, siellä ei olla sodittu kummemmin, siellä on oikeastaan vaan elelty ihan rauhassa. Tämän takia päätimme jättää linnan museon väliin ja ostimme liput vain linnan torniin. Tornin huipulle oli matkaa noin 170 porrasta, ja periltä aukesi odotetusti upeat näkymät yli pienen kylän.

Päästyämme alas tornista kiertelimme linnan alueella vielä hyvin tovin. Linnan vieressä oli hieno puutarha, ja lisäksi linnan muureilta avautui upeita maisemia alas kylään ja Vltava-joelle. Alueella oli myös kuja, jossa eri alojen käsityöläiset myivät tuotteitaan. Kiertelimme kujalla syöden käsintehtyä toffeeta sekä lakua. Ostimme myös sellaisia sipsejä, joita teki tosi hikinen mies. Sipsit olivat parhaita maistamiamme sipsejä, ja niitä mulla on ikävä jo nyt.

Linnaan tutustumisen jälkeen jatkoimme matkaa Marionette-nukkejen museoon. Näitä museoita löysimme kylästä kaksi, me valitsimme osoitteessa Latrán č.6 olevan museon. Museo sijaitsi vanhan puutalon ullakolla, jonne oli koottu eri teatteriesityksissä käytettyjä nukkeja. Nuket olivat metkoja ja istahdimme myös katsomaan museossa DVD:llä pyörivää nukketeatteriesitystä.

Český Krumlov

Museossa seikkailun jälkeen päätimme lähteä kumiveneajelulle Vltava-joelle. Kumiveneitä ja kanootteja kulki joella koko ajan, ja koska herra Longfield harrastaa kanoteeraamista, piti meidänkin päästä tätä vesiurheilua testaamaan. Kumiveneajelusta saatte kuitenkin lukea ihan oman postauksen, se oli sen verran hauskaa puuhaa, että se ansaitsee enemmän palstatilaa.

Kellekkään ei varmaan jäänyt epäselväksi, että me rakastuttiin tähän pieneen kylään ihan todella paljon. Cesky Krumlov on ensimmäinen kohde, jonne aloimme jo suunnitella uutta reissua. Yleensä meillä ei ole tapana matkustella samoihin paikkoihin uudestaan, mutta tänne on päästävä vielä uudemman kerran, vaikka ihan vaan päiväksi..

«Vuosi sitten: Pienen pallin tarina»

Suositellut

4 Replies to “Český Krumlov, Tsekki”

1. Onpa upea linna! Karhuja tosin käy vähän sääliksi…

Malborkissa olen ollut, varasimme huoneet netissä upealta näyttävästä hotellista, joka olikin sitten aika kamala, ei ollenkaan tuolalinen kuin teidän hotellinne. Onneksi Tripadvisor on tullut avuksi, tsekkaan sieltä arviot ja etenkin kuvat ennen varausta.

1. Karhuja ei tarvitse sääliä, niillä oli oikeasti ihan tajuttoman hyvät mestat siellä vallihaudassa. Niillä oli ihana oma hoitaja, jolla oli sellainen jännä karhuauto. 🙂 Karhut olivat paremmassa kunnossa kuin yhdetkään eläintarhoissa näkemämme karhut. Jos mä olisin vangittu karhu, haluaisin tänne. 🙂

Herra näytti mulle viime vuoden Puolan reissullamme Malborkin linnan, ei oltu siellä yötä, mutta käytiin kyllä tutustumassa linnaan. Olihan se iso ja hieno, mutta ei niin hieno kuin Cesky Krumlovin linna.

2. Ihannan idyllisen tuntuinen paikka – oletko testannut jo noissa linnakuvissa sun uutta jalustaa? Kauniita kuvia! Hyvää ja turvallista loppumatkaa :)!

1. Kiva, että paikan tunnelma välittyy myös sinne! Jalustaa on kyllä käytetty. 🙂 Kuvia on kertynyt tuttuun tapaan kamala määrä.

Ja loppumatka tosiaan jo häämöttää! Myöhään maanantaina me tullaan kotiin. Oma koti ja sänky kyllä huokuttelevat jo, mutta ennen sitä pitää nauttia vielä loman viimeisistä päivistä.