Auschwitz

kuvat: http://maps.google.fi/

Krakovasta teimme 7 tunnin retken kaupunkiin nimeltä Oświęcim, jolle saksalaiset antoivat toisessa maailmansodassa uuden nimen – Auschwitz. Auschwitz sijaitsee lännessä noin 50 km päässä Krakovasta, ja sinne järjestää retkiä lukuisat eri retkijärjestäjät. Me teimme opastetun retken, johon kuului kuljetukset ja opastukset paikan päällä. Auschwitzissä olisi täytynyt paikat kierrellä joka tapauksessa oppaan kanssa, joten retken varaaminen oli yksinkertaisin tapa päästä vierailemaan keskitysleirillä. Retkelle taisi tulla hintaa noin 25 eur/hlö.

Auschwitzin museo avattiin vuonna 1947 ja siellä käy vuosittain 700 000 vierailijaa. Jokainen vierailija aloittaa kierroksen kävelemällä kuuluisan rautaisen portin läpi, jossa lukee Arbeit macht frei (Työ vapauttaa).

Auschwitz I

Opaskierros aloitettiin Auschwitz I:stä, jossa kävimme aika monen parakin sisällä katsomassa mm. valokuvia vangeista, vankien peseytymistiloja ja heidän oleskelutilojaan, kidutushuoneita jne. Parakeissa oli myös jonkin verran valokuvia ja plakaatteja, joissa kerrottiin yleisempää historiaa keskitysleireistä. Kävimme myös krematorion sisällä, ja kuljimme siellä saman reitin kuin juutalaisetkin, ainoa poikkeus oli se, että me pääsimme sieltä myös ulos. Näimme ns. pesuhuoneet ja polttouunit jonne ruumiit laitettiin sen jälkeen kun myrkyllinen kaasu (Zyklon B) oli tehnyt tehtävänsä.

Pahinta ja ahdistavinta täällä oli minusta laukku- ja hiushuoneet. Hiukset leikattiin kaikilta vangeilta heidän saapuessaan leirille, ja niitä käytettiin mm. patjojen pehmusteina. Laukkuihin jokaisen vangin piti kirjoittaa nimensä ja osoitteensa, sillä niiden piti tulla seuraavalla junalla perässä. Tosiasisassa laukut purettiin ja sisältö jaettiin ihan joidenkin muiden kuin juutalaisten kesken.

Mukava paikka ei myöskään ollut parakki numero 10. Tässä parakissa vankeja rangaistiin, ja parakin vieresssä on teloitusseinä (The Black Wall). Natsit sijoittivat parakkien 10 ja 11 väliin liikutettavan seinän, sen tarkoituksena oli suojata kaunista tiiliseinää ammuksien rei’iltä. Parakkien 10 ja 11 ikkunat oli muurattu kiinni, jotta vangit eivät näkisi mitä ulkona tapahtuu. Näin vältettiin mm. paniikin syntymistä leirillä.

Auschwitz II – Birkenau

Kun kävelin läpi Kuoleman portin Birkenaussa, oli näkymä aivan käsittämätön. Eteeni avautui laaja alue, ja molemmilla puolillani oli parakkeja ja niiden savupiippuja silmänkantamattomiin. Yhteensä täällä oli 300 kappaletta parakkeja, ja jokaiseen parakkiin mahtui noin 800 vankia. Enimmillään Birkenaussa oli kerrallaan 100 000 vankia. Tulijoista 70-75% vietiin suoraan krematorioihin, ja loput jäivät työntekijöiksi leirille. Työntekijöistä iso osa jaksoi fyysistä työtä vain muutaman kuukauden ajan..

Jos jollekin on Heinrich Himmlerin lause – final solution of the Jewish question in Europe – tuttu, niin sen lauseen ratkaisu oli Birkenau. Birkenau rakennettiin, sillä Auschwitz I oli liian pieni ja tehoton, sen krematorio kun pystyi polttamaan ”vain” 350 ruumista päivästä. Joten kun Birkenau ja sen neljä krematoriota saatiin valmiiksi, käytettiin Auschwitz I krematoriota varastona. Juuri tämän takia kyseinen krematorio on vielä pystyssä ja siellä on mahdollista käydä sisällä. Kaikki Birkenaun krematoriot saksalaiset räjäyttivät kun tajusivat pelin olevan menetetty. He tuhosivat myös suurimman osan parakeista, mutta koska parakit poltettiin, jäivät niiden tiiliset savupiiput kuitenkin pystyyn.

Kokonaisuudessaan Auschwitz oli ahdistava paikka. Kuolleiden ihmisten määrä on niin järjetön, että sitä on vaikea ymmärtää. Eniten minua kuitenkin etoo ihmisten julmuus toisia ihmisiä kohtaan. Eritoten se, että vankeja on kohdeltu kuin saastaa, eikä heitä ole pidetty minkään arvoisina, saa luun kurkkuun. Kyyneleet eivät olleet kierroksen aikana kaukana, mutta jotenkin sain silmäni pysymään suht kuivina. Mahassa kuitenkin kiersi lähes koko kierroksen ajan, ja olo parani vasta illalla hotelilla.

Olin sonnustaunut Auschwitziä varten valko-musta raidalliseen mekkoon, joka jotenkin sopi minusta hyvin tänne. Tässä foto asusta jolla tallustelin Auschwitzin hiekkaisia katuja.

bolero: SistersPoint, mekko: Lindex, kengät: Zebra, lukkokoru: Warehouse

Älkää epäröikö hetkeäkään täällä käyntiä. Auschwitz pitää nähdä ja kokea itse, se saa varmasti jokaisen kävijän hiljaiseksi, edes hetkeksi.

Those who cannot remember the past are condemned to repeat it..

Suositellut

6 Replies to “Auschwitz”

1. Kiitos kuvailuista, meni minullekin luu kurkkuun, kun vain luin niistä ja voin vain arvailla miltä tuntui olla paikan päällä. Mutta niinhän sitä sanotaan, että pahalta ei pidä mennä ummistamaan silmiään, ettei se tapahtuisi uudelleen.

1. Eipä mitään. Kiva, että kirjoitukset herättää tunteita! Huomenna taas mukavempien asioiden parissa. 🙂

2. Karoliina says: Vastaa

Päädyin sattumalta blogiisi. Kävin lomallani Dachaun keskitysleirillä Munchenin lähellä ja kokemukset sieltä olivat samanlaiset kuin sinulla. Kammottava ja ahdistava paikka vaikka olikin paljon pienempi kuin Auschwitz. Veti kovin hiljaiseksi ja surulliseksi.

– Karoliina-

1. Kävinkin heti tutustumassa hieman tuohon Dachauhun, en ollut tästä keskitysleiristä ennen kuullutkaan. Kuvat ainakin olivat hyvin tutunoloisia ja varmasti ollut myös kamala paikka.. 🙁

3. Sattumalta itsekin tähän sivuun ajauduin.

Auschwitz II – Birkenau oli työ- ja tuhoamisleiri, Dachau ”pelkkä” työleiri. Mikä ei tietenkään tarkoita sitä, ettei sillä olisi tapettu ihmisiä nälkään, tauteihin ja ”luoti niskaan tahi otsaan” -periaatteella.

Liitän tähän kohtuullisen monipuolisen sivuston historian suurista joukkomurhista,
    Etteivät pelkästään natsit ollisi tapetilla: Kongon vapaavaltio 8 miljoonaa uhria, kommunatsien Stalinin&pojat&tytöt puhdetöinä noin 20 miljoonaa ynnä sisällisodassa rapiat 8 miljoonaa jne. Varsinkin tämän viimeksi mainitun aatteen hedelmät tuppaa ihmeesti unohtumaan.

1. Kiitos viestistä ja hyvistä linkeistä waino! Tuohon jälkinmäiseen tutustun varmasti tarkemmin.